|
21 december 2010 - Een dagelijkse consumptie van 1 tot 6 kopjes koffie per dag
gaat gepaard met een 23 tot 32% lager risico op hartfalen bij vrouwen.
Dit blijkt uit een bevolkingsonderzoek onder bijna 60.000 Finse mannen en vrouwen
tussen 25 en 74 jaar, die ruim 19 jaar zijn gevolgd. Bij mannen is echter geen
relatie gevonden. Het onderzoek is gepubliceerd in Heart.
Koffie wel vaker alleen bij vrouwen gunstig
De Finse onderzoekers hebben geen verklaring voor het feit dat ze alleen bij vrouwen
een gunstig effect van koffie hebben gevonden op het risico van hartfalen.
Wel merken ze op dat het in lijn is met een meta-analyse van 21 bevolkingsonderzoeken
naar de relatie tussen koffie en coronaire hartziekten. Hier is ook alleen bij vrouwen een
gunstig effect gevonden van consumptie van koffie.
Bron: Koffieengezondheid.nl
|